روش مطالعه برای آزمونهای استخدامی:

   در این مقاله قصد دارم روش مطالعه برای آزمونهای استخدامی رو باهم ببینیم و بدونیم که از کجا باید شروع کنیم و چطور جمع بندی و تموم کنیم.هر ساله آزمونهای استخدامی متعددی توسط ارگانها،موسسات،سازمانها یا شرکت های خصوصی در سطح کشور برگزار میشه و افراد زیادی در این آزمونها شرکت میکنن وتعدادیشون پذیرفته میشن و تعدادی هم برای سال آینده و آزمونهای دیگه دوباره شروع به خوندن میکنن.حتما برای شما هم پیش اومده که بخواید برای آزمون استخدامی بخونید ولی ندونید از کجا باید شروع کنید پس با من همراه باشید تا روش های اصولی خواندن برای آزمون استخدامی را بررسی کنیم.

1.تهیه نمونه سوالات آزمونهای استخدامی گذشته:

    بسیاری از داوطلبین در ابتدا شروع به مطالعه منابع آزمون میکنن و طوطی وار تمام خط به خط منابع رو با صرف وقت زیادی میخونن بدون اینکه برنامه یا هدف مشخصی رو دنبال کنند.این اشتباه را هرگز نکنید شما وقتی قراره با تیمی مسابقه بدید اول باید بازی های قبلی اون تیم رو ببینید تا بدونید از کدوم نواحی بیشترحمله میکنه.در آزمون های استخدامی هم ابتدا باید بدونید سوالات آزمون بیشتر از کدوم مباحث و کدوم فصل ها میاد یا اصلا نحوه طراحی سوال و پرسش به چه شکلی هست.

    ابتدا باید برید سراغ نمونه سوالات آزمونهای استخدامی سالهای اخیر و اونارو تهیه کنید و شروع به خواندن کنید.با پاسخنامه کاری نداشته باشد و برای سری اول فقط سوالارو مطالعه کنید تا فوت و فن طراح های سوال دستتون بیاد.در مرحله بعدی یک درس رو انتخاب کنید و شروع کنید نمونه سوالات همون درس رو خوندن به این ترتیب که سوال یک رو میخونید و سپس تمام گزینه های سوال رو میاید از کتاب پیدا میکنید و پاراگراف مربوطه رو میخونید تا خودتون گزینه صحیح رو پیدا کنید.سپس میریم سراغ سوال دوم و به همین ترتیب ادامه میدیم.

     معجزه این مدل خوندن در اینه که شما بعد از خوندن دو دوره از نمونه سوالات آزمونهای سال های اخیر دیگه کلا میتونید کتاب منبع رو خودتون با ذهن خودتون واو به واو بنویسید و تموم کنید.دقت داشته باشید که اگر دو سوال مشابه هم بودن نگید که اینو میدونم و دیگه نمیرم توکتاب دنبالش بگردم توجه کنید که گفتم به ازای هر سوال باید برید و گزینه هاش رو از متن کتاب پیدا کنید.

    بعد از این کارمیرید سراغ درس بعدی و اون رو هم به همین ترتیبی که گفته شد میخونید.

روش مطالعه برای آزمونهای استخدامی
روش مطالعه برای آزمونهای استخدامی

2.روش مطالعه برای آزمون استخدامی از راه تدریس کتاب برای اشخاص دیگر:

    سعی کنید درس رو برای افراد دیگری تدریس کنید مثل یک معلم یک مبحث از منابع آزمون رو انتخاب کنید و اون رو برای افراد دیگری تدریس کنید اینکار طبق گزارشات علمی یادگیری شما رو چندین برابر میکنه و مطالب در حافظه بلند مدت شما ثبت و ضبط میشن.روزی دوساعت تدریس کنید و بقیه روز رو به تست زنی در مورد همون مبحث بپردازید.متوجه خواهید شد که تست زنی شما بسیار سریعتر شده و مطالب عین ماشینهای آزاد راه با سرعت زیاد تو ذهنتون دارن رد و بدل میشن.

     اگر شخص دیگه ای برای تدریس پیدا نکردید یک کلاس درس رو تو ذهنتون مجسم کنید و شروع به تدریس کنید یا جلوی آینه برای خودتون تدریس کنید خلاصه به هر روشی که شده تدریس کنید تا مطالب رو به حافظه بلند مدتتون بسپارید.

3.روش مطالعه برای آزمون استخدامی از راه طراحی سوال:

بعد از انجام مراحل قبلی منابع رو بزارید جلوتون و خودتون طراح سوال بشید و ببینید اگر جای طراح آزمون استخدامی بودید و میخواستید سختترین آزمون سال رو طراحی کنید چه سوالاتی رو طرح می کردید.شروع کنید به طراحی سختترین سوالات از روی منبع آزمون و گزینه های انحرافی طراحی کنید.

    این روش از بهترین روش های مطالعه برای آزمون استخدامیه اگر امتحان کنید متوجه خواهید شد که اعتماد به نفس خیلی زیادی پیدا خواهید کرد.

4.جمع بندی برای آزمون استخدامی:

    مهمترین بخش مطالعه برای آزمون استخدامی جمع بندی کل مطالب بصورت جدول بندی شده در ذهن است.مطمعن باشید اگر مراحل قبلی که گفته شد رو به درستی انجام داده باشید در این مرحله مهم کارتون خیلی راحت میشه.

    نکته اصلی در جمع بندی مطالب توجه به نقاط ضعف هاتونه که باید رفع بشه.هر داوطلبی هر چقدر هم که آماده باشه بالاخره در بعضی مباحث ممکنه ضعف هایی داشته باشه و اگر نسبت به رفع اونا اقدام نکنه نتیجه مطلوبی نخواهد گرفت.پس در جمع بندی ابتدا سراغ مطالب و مباحثی برید که در اونها مشکل دارید و سپس برید سراغ نمونه سوالات و دوباره فقط تست زنی کنید تا هم خلاصه مطالب مهم دستتون بیاد هم اعتماد بنفستون رو برای آزمون استخدامی مجددا افزایش بدید.

    در انتهای مطلب به این نکته مهم توجه داشته باشید که در آزمون های استخدامی داوطلبی که روی 60% مطالب تسلط 100% داره خیلی موفق تر از داوطلبی خواهد بود که روی 100% مطالب تسلط 60% داره.

    امیدوارم استفاده کافی رو از این مقاله برده باشبد و در آزمونهای استخدامی پیش رو موفق و سربلند باشید

   نویسنده:علیزاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up